info@mediterranfalfestes.hu
06 / 20 444 - 8791

hu | en | de

Schmidt András vagyok.

Végzettségem szerint grafikus, aki lassan több mint 15 éve megszállottja a mediterrán falfestésnek.

Nyughatatlan, kísérletező, maximalista. Olyan ember, aki szenvedélyesen szereti a szépet.
Ezt a négy jelző már gyermekkorom óta az életem meghatározója.

Kis kamaszként az én biciklim volt máshogy festve, dekorálva, mint a többieké. Fiatalként az autóim
és a motorjaim „estek áldozatul” annak, hogy mások legyenek, mint az átlag. Felnőttként,
önálló grafikusként az én munkáim, dekorációim voltak valahogy mindig mások, újak vagy egyediek.
Sokan utánoztak már, amikor eldöntöttem, hogy végleg váltok. Valami olyan területet kerestem ahol
tökéletesen önmagam lehetek, ahol a munkámat felismerik, és ha utánoznak, az csak gyenge másolat
lehet, hiszen nem az én kezem, szemem, képzeletem, szülötte.

Évek során így találtam rá a mediterrán falfestésre.

A mai napig lenyűgöz a változatossága, számomra egyszerűen megunhatatlan. A kezdetektől fogva szeretem, hiszen ez az a munka ahol soha semmi sem ugyanolyan, legyen szó megrendelőről, vagy helyekről ahol dolgozom. Itt lehet kísérletezni, új dolgokat próbálgatni, elutazni eldugott kis itáliai falvakba, hogy a nagy öregektől tanuljak, világhírű gyárak kurzusain részt venni, és megismerni az anyagok tulajdonságait és mindezt a tudást és tapasztalatot összegyúrva megalkotni a saját értékmérőm szerinti legtökéletesebb és legszebb mediterrán falfestést. Azt a szépséget, ami néha megfoghatatlan, nem túl tökéletes és nem túl művi. De minden esetben természetes, és a saját belső szenvedélyemből fakad.

Általam alkalmazott stílusok, felületek, festés-technikák:

mediterrán fal, mediterrán festés, mediterrán falfestés, rusztikus fal, rusztikus falfelület, antikolt festés, antikolt fal, antikolás, struktúrált fal, freskó, freskó festés, díszítő festés, velencei stukkó, kőhatású falfelület, homokkő falfelület, mészkő falfelület, agyag falfelület, patinás minták, aranyozott minták.

De magamról csak ennyit, a következő oldalakon legyenek a főszereplők már a saját kezem munkái...

A felületválasztásnál jó, ha van egy konkrét elképzelésünk, mert így akkor könnyen tudunk dönteni, ha egyelőre még nincs, nos, az sem baj, hiszen van számos kész mintatáblánk, ami segíthet a választásban. És persze nekünk mindig van időnk arra, hogy kipróbáljunk új dolgokat közösen.

A felület választáskor beszélhetnénk, hosszasan arról, hogy a mediterránium egyes területien, melyek azok a jellegzetes stílusok, motívumok, színek, amit gyakran használnak. Dobálózhatnánk itt különféle nevekkel, mint toszkán, provence-i, andalúz stb., de azt gondolom, hogy egy ilyen fajta besorolás, vagy stílus kalauz nem fogja megkönnyíteni a döntést. De akkor hogyan választunk?

Vannak, akik a természetes hatást, és a neutrális dolgokat kedvelik, ők biztosan szépnek fogják találni a hasított kőszerű felületeket vagy az agyagot.

Akik „zölden” gondolkodnak, majdnem biztos, hogy az agyag, vagy kis felületen a márvány anyagokat fogják választani, mert ezek nem tartalmaznak mesterséges kötőanyagokat. Arról nem is beszélve, hogy az agyag az asztmásoknak, allergiásoknak egy sokkal élhetőbb környezetet biztosít.

Akik nagyon szereik az ódon, patinás hangulatot valószínűleg a töredezett, repedezett, itt-ott hiányos felületeket találják majd szépnek.

Akik a mediterrán villákra jellemző pompát látják gyönyörűnek, ragaszkodni fognak a freskókhoz, márvány, vagy arany betétekhez.

Akik pedig mindenből egy kicsit szeretnének, nos, ők lesznek azok, akikkel közösen valami egyedit és újat alkotunk, amit nem lehet semmilyen kategóriába besorolni. Ők valójában egy már létező új irányzatban gondolkodnak.

De bármely felületet is választjuk majd, érdemes rá úgy tekinteni, mint egy festővászonra,
amit közösen fogunk életre kelteni, színekkel, motívumokkal.

Talán a leginkább érdekes része a munkámnak a színezés.

Már ahol valóban szükség van rá, hiszen vannak olyan természetes anyagok, amiket nem illik színezni, mint például az agyag vagy a kőszerű felületek. Senki sem találkozott még, a természetben lila színű agyaggal, vagy fukszia színű kővel. Természetesen ez is megoldható, kérésre, de az már egy másik történet.

Ha tovább lépünk a természetes agyag vagy kőhatású felületek színein, valóban fontos kérdés, hogy milyen színt válasszunk.

Talán az eddig bemutatott képeimből is kiderül, hogy van egy rám nagyon is jellemző neutrális színhasználat.

Ezek a színek a természetben egytől egyig fellelhetők, nem valami nyakatekert, gyárilag színkódolt mesterséges rendszer részei.

Akkor hogyan is készülnek a színezések?

Mi egy olyan saját, egyedi színkészletet használunk, amelyben a tinták képesek a viaszt is és a felületképző anyagainkat is megszínezni.

Amikor a munka elkezdődik, ebből csak annyit lehet érzékelni, hogy egy megbeszélt szín pl. pezsgődugó szín árnyalatából készítek 5-6 féle mintát, egy már előre strukturált felületre. Tehát nem egy 3 x 2 cm-es nyomdai papírcsík alapján kell majd dönteni, hogy valóban azzal a színnel szeretnénk –e együtt élni, hanem azon a struktúrán látjuk élőben a különféle árnyalatokat, ami a falra is felkerül.

A megrendeléskor tehát nem kell pontosan meghatározni egy kód szerint a színeket, hanem megmarad a szabad választás, akár módosítás lehetősége, hiszen a felfestett mintákból az általunk közösen kiválasztott színt fogjuk majd viszontlátni nagyban is a falon.

Megszállottja vagyok a díszítéseknek – na azért nem öncélúan-, hiszen

a díszítések adják a mediterrán falfestés sava borsát.

Annyira él tőle a stílus, és olyan egyedivé teszi a már kész munkát. Amint meglátok valami új motívumot, máris azon gondolkodom, hogy mutatna mindez „élőben” a falainkon. Mindig ott motoszkál róla egy kép a fejemben, és addig nem nyugszom, amíg valóban el nem készítem.

Szinte mindent díszítenék, szobák fő falait, páraelszívó kürtőt, egy kis beugrót vagy sarkot, csillár körül a mennyezetet, akármit, bármit. Egy kis csíkozás ide, egy kis dekor minta oda, na de még elfér, egy kis felírat is. És persze mindezen jól mutat még egy kis aranyozás vagy patina. Hát valahogy így kell elképzelni a felméréskor a közös ötleteléseket.

Hogy mégis mi szerint választunk mintát, motívumot?

Ha valami elképesztően egyedit vagy látványosat keresünk, akkor csakis a szőnyeg minta jöhet szóba.

Ha a szolídabb díszítéseket kedveljük, jó választás a centrál minta, vagy egy felirat.

Ha lábazatot festenénk, akkor az szinte kiált egy bordűr mintáért, vagy csíkozásért.

Ha nagyon stílustiszta és hangulatos belsőt szeretnénk, majdhogynem kötelező választás a freskó.

És, hogy mindezt még mivel tudjuk fokozni?

Dönthetünk arról, hogy a minták plasztikusak, bevésettek, vagy festettek legyenek, akár több színnel festettek is, épek vagy inkább hiányosak. Készülhetnek a minták márványból, lehetnek önmagukban szemcsézettek. Választhatunk hozzájuk aranyozást vagy zöldes-kék patinát.

Hát ezért nincs két egyforma munkám.

Ráadásul a kézzel készített aprólékos kidolgozások teszik mindezt annyira egyedivé és ránk jellemzővé.


Ha igaz az a mondás, hogy egy kép többet mond ezer szónál, akkor azt hiszem, ide kell kerülniük a már elkészült munkáim fényképeinek, mindenféle leírás és magyarázat nélkül.

Hát akkor most meséljenek a képek...

1/68

 

Miben is különbözünk másoktól? Röviden: mindenben.

A legfontosabb különbség talán az anyaghasználatban rejlik. Mi az oldószeres vagy szintetikus anyagok használata helyett, csak természetes alapokkal dolgozunk. Nálunk nincsenek gyors, instant megoldások, mint például porfestékek összekeverése valamilyen kötőanyaggal, vagy készre kevert szivaccsal, ronggyal foltozható házilagos barkácsolásra gyártott kész termékek. Ezek a módszerek rendkívül nagy népszerűségnek örvendenek az önjelölt mediterrán festők, vagy az ügyes kezű apukák körében, de mi nem ilyen anyagokkal dolgozunk.

És miért is fontos mindez?

Nyilván a látvány és a végeredmény miatt elsősorban, de amiért az anyaghasználatot még egyszer kiemelném az az, hogy nagyon kevés helyen esik szó arról, mitől is jó egy lakás klímája? Ha csupa szintetikus alapú festéket használunk, akkor gyakorlatilag egy műanyag réteggel végérvényesen lezárjuk a lakás természetes szellőzését, gondosan eltömítve minden pórust. Míg például a természetes anyagok közül leginkább az agyagra jellemző, hogy képes megkötni és tárolni a levegőben lévő nedvességet, amitől télen nem lesz túl száraz a lakás klímája, nyáron viszont ez a nedvesség kellemesen hűsít.

Ettől lesz jobban élhető mindenki számára,

de mindez kiemelten fontos az asztmás vagy allergiás embereknek. Ugyanez a tulajdonsága megvan minden általunk használt természetes bázisú anyagnak.

A másik lényeges különbség a tartósság.

Ha valaki például házi kedvencekkel vagy kiskorú „képzőművésszel” él együtt az tudja, hogy mennyire fontos a felületek védelme, tisztán tartása. Mi ezt is természetes módon egy viaszszerű anyag felvitelével oldjuk meg. Így az elkészült festés könnyen tisztíthatóvá válik, /elkerülhető a két évenkénti tisztasági festés, az azzal járó minden felfordulással/ valamint alkalmas lesz arra, hogy vizes helyiségekben is alkalmazhassuk, mint például medence térben vagy fürdőszobákban. / Persze nem a csempe helyett./ A tartósságot leginkább a velencei villákban található festésekkel tudom a legjobban szemléltetni, hiszen ott aztán valóban van bőven nedvesség, mégis évtizedek óta vagy akár még hosszabb ideje sértetlenül megmaradtak a márvány vagy freskófestéseik.

Talán eretnekségnek tűnik egy mediterrán festésről szóló lapon erről beszélni, én mégis fontosnak tartom megemlíteni, hogy az eredeti mediterrán falfestések közül a kőhatású felületekeinket előszeretettel használják a belsőépítészek modern stílusú terveikben. Ebben tehát ismét különbözünk másoktól, hiszen sokan még mindig csak egy stílusban gondolkodnak, pedig már jó ideje elindult egy olyan irányzat építészeti körökben ahol a különféle stíluselemek bátran kombinálják.

Mediterran Masters

Telefon: 06 / 20 444 - 8791